زومیکا صفات ملکی چیست؟ تعریف و مثال های آن در زبان انگلیسی - زومیکا

صفت یکی از مهم‌ترین اجزای جمله در زبان انگلیسی است که امروزه بسیاری از افراد به دنبال یادگیری نحوه استفاده از آن هستند. اگر با انواع صفت آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که صفت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از کاربردی‌ترین آنها صفت‌های ملکی هستند. صفات ملکی در زبان انگلیسی صفاتی است که نشان‌دهنده مالکیت بوده و کاربردهای زیادی در جملات زبان انگلیسی دارند. در واقع این صفت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های گرامر زبان انگلیسی به شمار می‌آیند و به همین علت نیز شما باید توجه ویژه‌ای روی آنها داشته باشید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به یادگیری نکات بیشتری در خصوص صفات ملکی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان انگلیسی را بادقت مطالعه کنید.

در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع صفات ملکی و کاربردها و ویژگی‌هایی که هریک از آنها دارند صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست عناوین

صفات ملکی چیست؟ تعریف و مثال های آن در زبان انگلیسی

صفت ملکی چیست؟

صفات ملکی صفاتی هستند که اسم را با مشخص‌کردن مالکیت آن تغییر می‌دهند. این یک تعریف خلاصه و تقریبا کامل از صفت ملکی است که در همین ابتدای کار باید بدانید. برای مثال جمله Andrew lost his keys (اندرو کلیدهایش را گم کرد) را در نظر بگیرید. در این جمله کلمه his یک صفت ملکی است که نشان می‌دهد کلیدها به اندرو تعلق دارد. متداول‌ترین انواع صفت‌های ملکی که امروزه در جملات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل its، her، his، yours، My، them، our و whose هستند. دقت داشته باشید همان‌طور که از نام این صفات پیداست آنها اغلب برای بیان تملک یا مالکیت استفاده می‌شوند. جمله Gregory put his hat on the table (گرگوری کلاهش را روی میز گذاشت) از صفت his برای بیان این ایده استفاده می‌شود که گرگوری صاحب کلاه است. همچنین می‌توانیم از صفات ملکی برای اشاره به چیزهای مجازی که شخصی داراست نیز استفاده کنیم.

از صفت‌های ملکی برای اشاره به افرادی استفاده می‌شود که با کسی یا چیزی رابطه دارند. به‌عنوان‌مثال جمله ince and Helena are with their parents (وینس و هلنا با والدین خود هستند) را در نظر بگیرید. در این جمله از صفت ملکی برای بیان این‌که والدین وینس و هلنا مرتبط هستند استفاده شده است. در واقع آنها مالک والدین خود نیستند؛ ولی والدین آنها چیزی هستند که این کودکان دارند.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید از کدام صفت ملکی استفاده کنید باید متوجه شوید که از کدام ضمیر برای شناسایی همان شخص یا چیزی که مالک دارد و شما در حال تغییر آن هستید استفاده می‌کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

The mother bird was building ____ nest.

در این جمله می‌خواهیم nest را با صفت ملکی اصلاح کنیم. لانه متعلق به پرنده مادر است. چون پرنده ماده است از ضمیر she استفاده می‌کنیم. صفت ملکی که با she استفاده می‌شود her است. پس جمله ما باید به شکل زیر باشد:

The mother bird was building her nest.

پرنده مادر در حال ساختن لانه خود بود.

رایج‌ترین صفات ملکی در زبان انگلیسی

از جمله رایج‌ترین صفات ملکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • my
  • your
  • her
  • his
  • its
  • our
  • their
  • whose

بااین‌وجود شما ممکن است صفت‌های ملکی دیگری را نیز مشاهده کرده باشید. هر ضمیر شخصی یک صفت ملکی دارد که معمولا با آن همراه می‌شود. ممکن است صفت‌های ملکی بالقوه دیگری مانند hir و xyr را نیز مشاهده کنید که در صورت عدم استفاده از ضمایر جنسیتی ممکن است نیازمند استفاده از آنها باشید.

صفات ملکی چیست؟ تعریف و مثـــال های آن در زبان انگلیسی

صفت‌های ملکی خنثی و غیر دودویی

در لیستی که در بخش قبلی به شما معرفی کردیم باید بدانید که صفات ملکی her و his از این نظر منحصربه‌فرد هستند که برای تعیین جنسیت یک شخص یا حیوان مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که این‌ها صفت‌های کاملا رایجی هستند؛ ولی شما باید بدانید که تعداد زیادی صفت ملکی دیگر نیز وجود دارند که هیچ‌گونه ارتباطی با جنسیت خاص ندارند.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که به‌صورت بی‌دقت از این صفات استفاده نکرده و شخص خاصی را خطاب قرار ندهید. خوشبختانه یک راه آسان برای اطمینان از این‌که شما به‌درستی از صفات ملکی جنسیتی استفاده کرده‌اید وجود دارد و آن این است که از صفاتی استفاده کنید که از نظر جنسی بی‌طرف هستند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص صفت their وجود دارد این است که می‌توان از آن به‌عنوان یک‌جانشین مفرد جنسیت خنثی یا دودویی برای صفت‌های خاص جنسیتی مانند her و his استفاده کرد. البته باید دقت داشته باشید که صفت‌های دیگری نیز در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرند که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از هریک از آنها استفاده کنید.

زمانی که نمی‌خواهید یا نیازی به تعیین جنسیت شخصی ندارید می‌توانید از It برای اشاره‌کردن به شخص استفاده کنید. یک کاربرد بسیار مهم دیگر It زمانی است که شما قصد دارید به شخصی به‌عنوان یک شخص غیر باینری اشاره کنید. در این مورد همیشه مهم است که از صفت‌ها و ضمایری که خود شخص ترجیح می‌دهد استفاده کنید؛ ولی اگر به این موضوع آگاهی ندارید می‌توانید از it نیز استفاده کنید.

در کجای جمله صفات ملکی را وارد می‌کنیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که در خصوص استفاده از صفات ملکی پرسیده می‌شود این است که این صفات در چه موقعیت‌هایی باید مورداستفاده قرار بگیرند؟ برخلاف بسیاری از صفت‌های دیگر، صفت‌های ملکی را فقط می‌توان به طور مستقیم در مقابل اسمی که آن را تغییر می‌دهند مورداستفاده قرارداد. مثلا نمونه‌ جملات زیر را مشاهده کنید تا نسبت به این موضوع آگاه شوید:

مثال درست:

We went to my house.

به خانه من رفتیم.

مثال نادرست:

This house is my.

این خانه مال من است.

مثال درست:

The lions hunted their prey.

شیرها طعمه خود را شکار کردند.

مثال نادرست:

I want to give the lions this toy because I know it is their.

می‌خواهم این اسباب‌بازی را به شیرها بدهم چون می‌دانم این اسباب‌بازی است.

صفات ملکی چیست؟ تعریف و مثـــال های آن در زبان انگلیــــسی

مقایسه میان صفات و ضمایر ملکی

یک نکته بسیار مهم که باید در خصوص صفات ملکی به آن دقت داشته باشید این است که ما نمی‌توانیم از صفات ملکی به‌عنوان فاعل، مفعول یا مکمل استفاده کنیم. در عوض ما به کلماتی نیاز داریم که به‌عنوان ضمایر ملکی شناخته می‌شوند و در چنین موقعیت‌های مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای زیادی دارند. ازآنجایی‌که این کلمات ضمیر هستند می‌توان از آنها در موقعیت‌هایی استفاده کرد که صفت‌های ملکی کاربرد چندانی در آنها ندارند. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر ملکی تطابق کاملی با صفت‌های ملکی دارند که این مسئله به شکل زیر است:

I : my : mine

you : your : yours

she : her : hers

he : his : his

it : its : its

we : our : ours

they : their : theirs

who: whose : whose

در اینجا باید به یک نکته دیگر نیز دقت داشته باشید و آن این است که به‌طورکلی ترجیح داده می‌شود که از its به‌تنهایی به‌عنوان ضمیر استفاده نشود. از طرف دیگر شما متوجه خواهید شد که کلمات his و whose هر دو صفت ملکی و جز ضمایر ملکی نیز هستند و برای کلماتی مانند he و who مورداستفاده قرار می‌گیرند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا استفاده از این دو کمی ساده‌تر از سایر ضمایر ملکی باشد.

مقایسه میان صفت‌های ملکی و تعیین‌کننده‌های ملکی

برخلاف اسم‌ها و افعال دسته‌های مختلف صفت اغلب کمتر مورد تعریف قرار گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال بسیاری از مدرسان و دوره‌های آموزشی که در زمینه گرامر زبان انگلیسی برگزار می‌شوند صفت‌های ملکی را در واقع دسته‌ای از کلمات می‌دانند که به‌عنوان تعیین‌کننده نیز شناخته می‌شود. نکته بسیار مهمی که باید درباره صفات ملکی بدانید این است که این صفات می‌توانند مشابه ضمایر نیز عمل کنند؛ چراکه جایگزین اسم‌های ملکی می‌شوند. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید جمله  I found Fred’s cat (من گربه فرد را پیدا کردم) و I found his cat (من گربه او را پیدا کردم) را در نظر بگیرید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید هر دو این جملات دارای معنی مشابهی هستند. علاوه بر این صفت‌های ملکی را نمی‌توان به صفت‌های عالی یا مقایسه‌ای تبدیل کرد که این مسئله نیز یک مسئله مهم دیگر است که باید به آن توجه داشت.

شاید در نگاه اول این معیارها باعث شوند تا شما صفت‌های ملکی را به‌عنوان یک‌شکل جدید از گفتار در نظر بگیرید؛ ولی نباید فراموش کنید که ما کلماتی مانند my، your و our  را بیشتر از این‌که یک تعیین‌کننده بدانیم جز گروه صفت‌ها قرار می‌دهیم.

مثال‌هایی از صفات ملکی در جمله

در هریک از جملات زیر صفت ملکی به طور پررنگ مشخص شده است که می‌توانید آن را مشاهده کنید. مشاهده این مثال‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درک بهتری را از صفات ملکی در جملات زبان انگلیسی به دست بیاورید. پس بادقت بالایی این جملات را مطالعه کنید.

 We looked everywhere for my dog.

همه‌جا را دنبال سگ گشتیم.

همان‌طور که در این جمله مشاهده می‌کنید صفت ملکی my اسم سگ را تغییر می‌دهد تا نشان دهد که سگ متعلق به من است.

Their team was a lot better than our team.

تیم آنها خیلی بهتر از تیم ما بود.

در این جمله نیز مشاهده می‌کنید که از دو صفت ملکی their و our استفاده شده است که کلمه team را تغییر می‌دهند تا نشان دهند که تیم متعلق به چه کسی است.

Whose soda is this?

این نوشابه مال کیست؟

در این جمله نیز مشاهده می‌کنید که صفت ملکی می‌تواند کلمه نوشابه را تغییر دهد. این صفت در واقع صفت whose است که یک صفت سوالی نیز به شمار می‌آید. به همین علت نیز اغلب از این صفت ملکی برای سوال پرسیدن درباره این‌که یک چیز متعلق به چه کسی است مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی کاربردی برای استفاده از صفات ملکی در جملات انگلیسی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان استفاده از صفات ملکی به آن دقت داشته باشید این است که به طور تصادفی از آنها به‌جای اسم استفاده نکنید. از صفت‌های ملکی به‌عنوان فاعل، مفعول یا مکمل فاعل استفاده کنید. در واقع تنها کاربردی که این صفات دارند زمانی است که شما قصد دارید از آنها به‌عنوان ضمیر ملکی استفاده کنید. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا متوجه این موضوع شوید:

نادرست:

This backpack is my.

این کوله‌پشتی مال من است.

درست:

This backpack is mine.

این کوله‌پشتی مال من است.

نادرست:

His cat is older than your.

گربه او از مال شما بزرگ‌تر است.

درست:

His cat is older than yours OR His cat is older than your cat.

گربه او از گربه شما بزرگ‌تر است.

نکته مفید دیگری که باید دراین‌خصوص به‌خاطر بسپارید این است که صفت ملکی their را می‌توان برای اشاره به یک شخص نیز مورداستفاده قرارداد و از این نظر محدودیت چندانی وجود ندارد. اگرچه در زبان انگلیسی their یا they معمولا برای اشاره به افراد یا چیزهای متعددی استفاده می‌شوند اما می‌توان از آنها برای اشاره به یک فرد واحد نیز استفاده کرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

The banker sat in their chair.

بانکدار روی صندلی آنها نشست.

Each person is responsible for their own property.

هر شخصی مسئول دارایی خود است.

ازآنجایی‌که it یک کلمه جنسیتی نیست شما می‌توانید از آن در مواقعی استفاده کنید که نمی‌دانید یک فرد چگونه خود را شناسایی می‌کند. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

I am meeting someone named Alex who agreed to sell me their extra ticket.

من با شخصی به نام الکس ملاقات می‌کنم که موافقت کرد بلیط اضافی خود را به من بفروشد.

صفات ملکی چیست؟ تعریف و مثال های آن در زبان انگلیـسی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید صفات ملکی جز صفات بسیار پرکاربرد در زبان انگلیسی هستند که در موارد متعددی مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای مخصوص به خود را به شما ارائه می‌دهند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص این صفات و به‌طورکلی گرامر زبان انگلیسی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده در سایت آموزشگاه زبان زومیکا نیز استفاده کنید. با استفاده از این خدمات می‌توانید سطح زبان خود را ارتقا داده و مهارت‌های گرامری خود را نیز بهبود ببخشید. از طرف دیگر شما می‌توانید در دوره‌های برگزار شده توسط این موسسه نیز شرکت کنید که دارای قیمت مناسبی بوده و از سطح کیفیت آموزشی بالایی نیز برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: صفت چیست؟ انواع آن و ترتیب صفات در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید : صفات مالکیت و ضمایر فاعلی در زبان انگلیسی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 60 views بار دسته بندی : بلاگ زبان انگلیسی تاريخ : 10 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.