زومیکا آموزش افعال مجهول (passive) در زبان انگلیسی - زومیکا

در بسیاری از مواقع استفاده از افعال پسیو یا مجهول در زبان انگلیسی می‌تواند یک گزینه منطقی‌تر باشد؛ چراکه این افعال معمولا به شما اجازه می‌دهند تا فاعل را مشخص نکنید و بدون مشخص‌کردن دقیق فاعل بتوانید جملات خود را بسازید. به همین علت نیز این افعال کاربردهای بسیار زیادی در این زبان دارند و به شما کمک می‌کنند تا به شکل بهتری جمله سازی کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش زبان انگلیسی مربوط به یادگیری افعال مجهول و نحوه استفاده از آنهاست. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این افعال صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این جز از گرامر زبان انگلیسی آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

افعال مجهول در زبان انگلیسی

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که ما زمانی از افعال مجهول در زبان انگلیسی استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشیم تمرکز جمله را تغییر دهیم. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

My bike was stolen. (passive – focus on my bike)

دوچرخه من دزدیده شده است. (همان‌طور که مشاهده می‌کنید تمرکز اصلی در اینجا روی دوچرخه است که این در واقع نشان‌دهنده استفاده از مجهول‌ها در زبان انگلیسی است). حال مثال زیر را در نظر بگیرید:

Someone stole my bike. (active – focus on someone)

شخصی دوچرخه من را دزدیده است (همان‌طور که در این جمله مشاهده می‌کنید تمرکز اصلی روی یک شخص است که دوچرخه را دزدیده است. این جمله یک جمله معلوم است).

زمانی که در جملات خود ترجیح می‌دهیم که به چه کسی یا چه کاری اشاره‌ای نداشته باشیم (حال ممکن است این مسئله معلوم یا واضح نباشد یا این که خودمان نخواهیم درباره آن صحبت کنیم) می‌توانیم از مجهول‌ها در این زبان استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شویم. در واقع زمانی که ما از مجهول‌ها استفاده می‌کنیم تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم یک جمله را با مهم‌ترین و منطقی‌ترین اطلاعات شروع کنیم. این مسئله به‌خصوص در نوشته‌های رسمی‌تر یا علمی‌تر از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

افعال مجهول در زبان انگلیسی

چگونه می‌توانیم از افعال مجهول استفاده کنیم؟

برای این که به شکل بهتری با نحوه ایجاد و استفاده از افعال مجهول آشنا شوید بهتر است که این بخش را با دقت بالایی مطالعه کنید. برای این که بتوانیم افعال مجهول را در جملات خود ایجاد کنیم می‌توانیم از فعل be + ماضی مفعول یک فعل استفاده کنیم. از طرف دیگر در این ساختار باید دقت داشته باشید که جمله را حتما با مفعول شروع کنید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Avatar was directed by James Cameron.

فیلم آواتار توسط جیمز کامرون کارگردانی شده است.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که لازم نیست همیشه این مورد را اضافه کنید که چه کسی یا چه چیزی این عمل خاص را انجام داده است. برای درک بهتر این مفهوم مثال زیر را در نظر بگیرید:

My flight is cancelled.

پرواز من لغو شد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال به طور خاص مشخص نشده است که چه کسی یا چه چیزی این کار را انجام داده و تنها چیزی که ما می‌خوانیم این است که پرواز لغو شده است.

نکته مهم دیگری که در این خصوص باید به آن دقت داشته باشید این است که تنها فرم و شکل فعل be برای ساختن زمان جملات تغییر می‌کند و فعل ماضی که استفاده می‌شود ثابت می‌ماند. در ادامه بیشتر درباره این زمان‌ها و نحوه استفاده از افعال مجهول در آنها صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه می‌دهیم.

استفاده از افعال مجهول در زمان حال

برای این که بهتر این مفهوم را درک کنید ابتدا مثال زیر را در نظر بگیرید که به‌صورت معلوم نوشته شده است:

The company ships the computers to many foreign countries.

این شرکت کامپیوترها را به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌کند.

حال فرض کنید که قصد داریم همین جمله را در فرم مجهول بنویسیم. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Computers are shipped to many foreign countries

کامپیوترها به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

همان‌طور که در حالت معلوم می‌توانید مشاهده کنید تمرکز اصلی روی شرکت است که این عمل خاص را انجام می‌دهد. در واقع ما بیان می‌کنیم که یک شرکت خاص چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. این در حالی است که وقتی وارد حالت مجهول می‌شویم به‌جای این‌که تمرکز اصلی ما روی شرکت باشد بیشتر روی کامپیوترها تمرکز می‌کنیم که به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌شوند. در این حالت مهم نیست که چه کسی یا چه چیزی کامپیوترها را به کشورهای خارجی صادر می‌کند.

استفاده از حالت مجهول در زمان حال استمراری

مثال زیر را مشاهده کنید که در حالت معلوم در زمان حال استمراری نوشته شده است:

A combination of wind, pressure, and moisture is forming the thunderstorm.

ترکیبی از باد، فشار و رطوبت در حال تشکیل رعدوبرق است.

حال اگر بخواهیم همین جمله را به حالت مجهول برده و تمرکز جمله را تغییر دهیم می‌توان آن را به شکل زیر نوشت:

A thunderstorm is being formed.

رعدوبرق در حال شکل‌گیری است.

زمانی که در حال معلوم به این جمله نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که تمرکز اصلی روی عناصر ایجادکننده رعدوبرق است و کاملا روی این موضوع تاکید شده است. این در حالی است که با ورود به حالت مجهول مشاهده می‌کنیم که به جای عوامل سازنده رعدوبرق تمرکز اصلی بیشتر روی تشکیل خود رعدوبرق است. پس اگر نمی‌خواهید درباره عوامل سازنده یک رعدوبرق صحبت کنید و بیشتر می‌خواهید روی تشکیل شدن خود رعدوبرق تمرکز داشته باشید باید از حالت مجهول در جملات خود استفاده کنید تا بتوانید تاکید بیشتری را روی خود مسئله تشکیل رعدوبرق داشته باشید.

افعال مجهول در انگلیسی

استفاده از حالت مجهول در گذشته ساده

شما از حالت مجهول در زمان گذشته ساده نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این که نحوه استفاده از آن در زمان گذشته ساده را بیاموزید مثال زیر را در نظر بگیرید که به‌صورت معلوم نوشته شده است:

The postal carrier delivered the package yesterday.

حامل پست دیروز بسته را تحویل گرفت.

حال اگر بخواهیم همین جمله را به‌صورت مجهول به زبان انگلیسی بنویسیم می‌توان آن را به شکل زیر نوشت:

The package was delivered yesterday.

بسته دیروز تحویل داده شد.

همان‌طور که در زبان گذشته ساده نیز مشاهده می‌کنید در حالت معلوم تمرکز اصلی ما روی شخصی است که بسته را تحویل گرفته؛ یعنی حامل پست که بسته را تحویل گرفته است. در واقع در این جمله شخصی که یک کاری را انجام داده است مدنظر قرار گرفته است. حال زمانی که به حالت مجهول می‌رویم مشاهده می‌کنیم که دیگر تمرکز روی شخصی که یک کار خاص را انجام داده است نیست و تمرکز اصلی روی بسته‌ای است که تحویل داده شده است.

 

استفاده از مجهول در سایر زمان‌ها

گذشته استمراری، حالت معلوم:

The producer was making an announcement.

تهیه‌کننده در حال اعلام‌کردن بود.

گذشته استمراری، حالت مجهول:

An announcement was being made.

اعلامیه در حال اجراشدن بود.

آینده معلوم:

Our representative will pick up the computer.

نماینده ما کامپیوتر را برمی‌دارد.

آینده مجهول:

The computer will be picked up.

کامپیوتر برداشته خواهد شد.

حال کامل معلوم:

Someone has made the arrangements for us.

یک نفر مقدمات را برای ما فراهم کرده است.

حال کامل مجهول:

The arrangements have been made for us.

مقدمات برای ما فراهم شده است.

گذشته کامل معلوم:

They had given us visas for three months.

آنها ویزای سه‌ماهه را به ما داده بودند.

گذشته کامل مجهول:

Visas had been given to us for three months.

ویزای سه‌ماهه به ما داده شده بود.

آینده کامل معلوم:

By next month we will have finished this job.

تا ماه آینده این کار را به پایان خواهیم رساند.

آینده کامل مجهول:

By next month this job will have been finished.

تا ماه آینده این کار به پایان خواهد رسید.

Modals یا حالت‌ها (مانند can، could، be able to، may، might، must، will و would) معلوم:

You can use the computer.

تو می‌توانی از کامپیوتر استفاده کنی.

Modals یا حالت‌ها (مانند can، could، be able to، may، might، must، will و would) مجهول:

The computer can be used.

کامپیوتر می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

آموزش افعال مجهول در زبان انگلیسی

فرم مجهول  منفی و سوالی را چگونه بسازیم؟

در بخش‌های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که از فرم مجهول به چه شکل می‌توانیم در جملات مختلف در زمان‌های متفاوت استفاده کنیم. حال در این بخش قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که فعل‌های مجهول را چگونه می‌توان سوالی یا منفی کرد؟ اگر قصد داشته باشید یک جمله را به شکل سوالی در بیاورید تنها کاری که باید انجام دهید این است که جای فعل و فاعل را عوض کنید. حال اگر قصد داشته باشید یک جمله را به شکل منفی در بیاورید می‌توانید به فعلی که دارید “not” اضافه کنید. برای این کار درک بهتری نسبت به این موضوع به دست بیاورید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

حالت معلوم:

I help.

من کمک می‌کنم.

حالت مجهول:

I am helped.

به من کمک می‌شود.

حالت مجهول سوالی:

Am I helped?

آیا کمکی به من می‌شود؟

حالت مجهول منفی:

I’m not helped.

به من کمکی نمی‌شود.

 

در چه موقعیت‌ها و شرایطی می‌توانیم از افعال مجهول و فرم مجهول استفاده کنیم؟

احتمالا اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به استفاده از حالت مجهول در جملات خود هستید قصد دارید تا بیشتر با کاربردهای مهم این حالت آشنا شوید. این حالت دارای کاربردهای مهمی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که شخصی که یک کار را انجام داده است ناشناخته باشد و او را نشناسیم می‌توانیم از فرم مجهول در جملات خود استفاده کنیم.
  • زمانی که هیچ اهمیتی ندارد که چه کسی یک کار خاص را انجام داده است نیز می‌توانیم از همین فرم استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شویم.
  • زمانی که ما بیشتر علاقه‌مند هستیم در خصوص خود عمل صحبت کنیم تا درباره عاملی که باعث انجام آن عمل شده است نیز می‌توانیم از فرم مجهول در زبان انگلیسی استفاده کنیم.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم استفاده از حالت مجهول در گرامر زبان زمانی است که شما قصد دارید فرایند انجام یک کار را توضیح داده و آن را توصیف کنید. در چنین شرایطی معمولا تمرکز روی انجام فرایند است و کمتر کسی علاقه‌مند است تا در خصوص عامل انجام فرایند صحبت کند.
  • کاربرد مهم دیگر فرم مجهول زمانی است که شما قصد داشته باشید که هنرمندی که یک قطعه هنری را ایجاد کرده است را معرفی کنید. دقت داشته باشید که فرقی ندارد که این قطعه هنری یک آهنگ و موسیقی باشد یا یک تابلو نقاشی، درهرصورت زمانی که شما قصد معرفی هنرمند آن قطعه را دارید می‌توانید از فرم مجهول در جملات خود استفاده کنید.
  • آخرین مورد از کاربردهای مهم استفاده از فرم مجهول در زبان انگلیسی نیز زمانی است که شما قصد داشته باشید که یک بیان دستوری غیررسمی و البته غیرمستقیم را داشته باشید. در این شرایط نیز استفاده از فرم مجهول در جملات بسیار رایج و کاربردی است.

با یادگیری این کاربردها می‌توانید به شکل بهتر و کامل‌تری از فرم مجهول در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

در چه شرایطی می‌توانیم از فرم معلوم و در چه شرایطی از فرم مجهول استفاده کنیم؟

برای این‌که بدانید آیا می‌توانید از فرم مجهول یا معلوم در جملات خود استفاده کنید باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید. اولین نکته این است که بررسی کنید آیا فعلی که قصد استفاده از آن را دارید دارای مفعول هست یا خیر؟ در صورت داشتن مفعول اجازه استفاده از فرم مجهول را خواهید داشت. در ادامه باید مشخص کنید که فاعل اهمیت بیشتری در جمله دارد یا مفعول؟ اگر فاعل اهمیت بیشتری دارد از فرم معلوم و در غیر این صورت از فرم مجهول استفاده کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش بلاگ زبان انگلیسی که در سایت ما قرار دارد اطلاعات کامل‌تری را در خصوص آموزش‌های مربوط به زبان انگلیسی و گرامر این زبان به دست بیاورید. این آموزش‌ها به‌صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند که می‌توانید نهایت بهره را از آنها ببرید. از طرف دیگر شما می‌توانید از سایر خدمات آموزشی آموزشگاه زبان زومیکا نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را برای یادگیری زبان انگلیسی ببرید.

بیشتر بخوانید: استفاده از افعال مجهول در اخبار و نگارش رسمی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 43 views بار دسته بندی : بلاگ زبان انگلیسی تاريخ : 1 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.